fbpx
La începutul secolului XX, orașul New Orleans din statul american Louisiana a devenit un nod comercial important, care a atras o mare varietate de naționalități și etnii. Organic, orașul a absorbit, printre altele, și o mulțime de influențe sonore, de la muzică populară spaniolă, muzică de fanfară (Franța) sau chiar și influențe din muzica interpretată în saloanele de bal din Europa. Vorbim, de asemenea, și de preluarea unor influențe blues și ragtime, toate aceste sonorități contribuind, în cele din urmă, la apariția sonorităților jazz-ului.

Muzica jazz s-a născut ca un experiment al cântăreților de culoare, care, prin talentul lor înnăscut și pasiunea pentru sonorități care mai de care mai interesante, dădeau naștere la o serie de linii de improvizații instrumentale în jurul unui fir melodic (de regulă un laitmotiv destul de cunoscut). Cu ajutorul lui Louis Armstrong, muzica jazz a ajuns rapid în Chicago și New York. Duke Ellington a deschis apetitul pentru swing în perioada interbelică pentru ca mai apoi sound-ul original, deși păstrând în continuare caracteristici de improvizație, să înglobeze și alte influențe muzicale, transformându-se în Latin Jazz și Cool Jazz în anii ’50.

Însă nu numai bărbații au avut un cuvânt de spus în crearea și propagarea muzicii jazz. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, chiar în mijlocul Erei muzicii Swing (1935 – 1940), femeile și-au pus amprenta asupra acestui gen muzical, trupele de jazz formate din reprezentantele sexului feminin deveniseră, la acel moment, o adevărată senzație.

Ca femeie, în acea perioadă nu era ușor să urci pe scenă ca solist vocal sau solist – instrumentist, așa că majoritatea s-au îndreptat către meserii conexe: au devenit compozitoare, aranjori sau manageri artistici. Dar pentru că își doreau enorm o carieră în muzică și pentru că erau ținta constantă a discriminărilor de către marile companii de înregistrări din SUA, femeile au migrat către Europa și Asia în căutarea oportunităților în carieră.

,,Femeile au avut un rol extrem de important în diseminarea muzicii jazz, făcând din aceasta o artă la nivel global.” – Hannah Grantham, muzicolog, Muzeul Național al Istoriei și Culturii Afro-Americane.

Puțini sunt cei care au auzit despre Mary Lou Williams, Marian McPartland, Hazel Scott, Shirley Scott sau Alice Coltrane, fiind doar câteva dintre numele feminine importante ale jazz-ului. Am ales să împărtășim cu tine o listă cu 5 nume de artiste care au contribuit la dezvoltarea și propagarea muzicii jazz, dar care sunt prea puțin cunoscute.

LOVIE AUSTIN (pianistă, 1887 – 1972)
A compus pentru și a acompaniat o mulțime de artiști celebri precum Ma Rainey și Ethel Waters. Câteva din creațiile sale au devenit hit-uri, printre care și ,,Down Hearted Blues” interpretată de Bessie Smith, care s-a vândut în peste 800.000 de copii.

LIL HARDIN ARMSTRONG (pianistă, 1898 – 1971)
Lil Hardin Armstrong și-a întâlnit viitorul soț, pe Louis Armstrong, în 1922, când artistul s-a alăturat faimoasei trupe Creole Jazz Band. Hardin, care a studiat la Universitatea Fisk (Nashville, Tennessee) și avea simțul antreprenorial înnăscut, l-a ajutat pe Armstrong să iasă în evidență ca solist, fiind primul său manager, pianist acompaniator și mâna dreaptă în compunerea pieselor.

VALAIDA SNOW (trompetistă, 1904 – 1956)
Valaida Snow a fost o adevărată maestră în mânuirea trompetei (W.C.Handy a denumit-o ,,Regina Trompetei”), dar artista știa să cânte excepțional la o multitudine de alte instrumente, era o cântăreață talentată, realiza aranjamente pentru orchestră, dansa și juca în filmele Hollywoodiene.

UNA MAE CARLISLE (pianistă, 1915 – 1956)
Era o solistă desăvârșită, dar și un adevărat virtuoz al pianului și o compozitoare prolifică. Stilul muzical al Unei Mae se îndrepta către un jazz combinat cu R&B și muzică Pop. A compus pentru artiști ca Benny Goodman sau Peggy Lee și a înregistrat hit-uri proprii, acompaniată adesea de muzicieni de jazz faimoși.

DOROTHY DONEGAN (pianistă, 1922 – 1998)
Dorothy și-a dorit să devină o pianistă de muzică clasică, fiind prima femeie de culoare care a susținut un concert cu Orchestra Hall din Chicago. Dar, din cauza rasei și a sexului acest vis a fost imposibil de atins. Interpretările sale de muzică clasică, combinată cu boogie-woogie și jazz modern sunt pur și simplu impresionante.